Opis spektaklu
W taki proces zostaje uwikłany bohater- tytułowy brzydal, staje się niewolnikiem piękna: najpierw jest to szansa, potem możliwość, na końcu konieczność. Ten proces ma wymiar antyczny, los poczyna sobie z nim dość kapryśnie, doprowadzając do ostateczności. Piękno staje się zabójcze. Historia brzydala pokazuje nam drogę, na którą wkroczyliśmy chętnie i ze szlachetnymi intencjami, a która na końcu wywiedzie nas na makabryczne manowce. Każe się poważnie zastanowić jaką cenę musimy zapłacić za sukces.
Marius von Mayenburg urodził się w 1972 roku w Monachium.Po ukończeniu liceum humanistycznego zapisał się w swoim rodzinnym mieście na uniwersytet , gdzie studiował literaturę starogermańską. W 1992 roku przeniósł się do Berlina. Nie przerywając studiów germanistycznych , podjął naukę dramaturgii w Hochschule der Knute. Był dramaturgiem prowadzonego przez Thomasa Ostermeiera Die Baracke przy Deutsches Theater w Berlinie. Artystyczne credo tej kultowej już dziś sceny głosi, ze należy szukać historii, Marius von Mayenburg opowiadających o naszych czasach i o naszej generacji. Świat przedstawiony w sztukach Mayenburga doskonale spełnia te kryteria. Od kilku lat pełni on funkcję autora rezydenta w Schaubühne Am Lehneiner Platz. Jego pierwszy dramat Haarmann napisany w 1995 roku , został zrealizowany w formie słuchowiska w Die Baracke. Następna sztukę Messerhelden pisarz wyreżyserował sam w Orph Theater w Berlinie. W czasie obchodów 99 rocznicy urodzin Bertolda Brechta w Berliner Ensemble wystawiono jednoaktową farsę Mayenburga Fraülein Danzer. Inną jednoaktówkę Monsterdämmerung zrealizowano jako spektakl plenerowy teatru Volksbühne Am Rosa-Luxemburg – Platz. Już pierwsze próby dramatyczne Mayenburga pozwoliły krytykom zaliczyć go do modnego nurtu tzw. Nowego brutalizmu. Opinię jednego z najciekawszych niemieckich dramatopisarzy młodego pokolenia zdobył dramatami Ogień w głowie, Pasożyty i Zimne dziecko. Dużym uznaniem publiczności i krytyki cieszył się zwłaszcza pierwszy z nich , który przyniósł autorowi nagrodę im. Kleista dla młodych dramatopisarzy i nagrodę frankfurckiej Fundacji Autorów. Do sukcesu sztuki w niemałym stopniu przyczynił się pokazywany na wielu festiwalach europejskich spektakl wyreżyserowany przez Thomasa Ostermeiera w Deutsches Schauspielhaus w Hamburgu. Mayenburg realizuje założenia tzw. nowego realizmu – próbuje nadać codziennym wydarzeniom interesującą, teatralna formę , o tym , co psychiczne mówi poprzez to , co cielesne. Jednocześnie stara się zbadać, jak daleko w ramach tej estetyki można odejść od realizmu , przetworzyć i przekroczyć rzeczywistość.